Bureau kruislaan, de voorloper van unit 13

Schrijver Felix Thijssen werd benaderd om de pilot-aflevering( een vertaling van een aflevering van ‘The Bill’) te schrijven. Hij had al een aantal boeken op zijn naam staan, voornamelijk in het thriller- en science-fictiongenre, en ook voor televisie had hij al diverse afleveringen van drama-series geschreven. Felix is een echte auteur, hij weet feilloos hoe hij een spannende aflevering moet opbouwen en de verschillende verhaallijnen moet doseren. Hij kan ook supersnel werken: In juni vroeg ik hem om een bepaalde aflevering te bewerken van “The Bill” en in september leverde hij de gevraagde aflevering op. Ondertussen moest er een planning gemaakt worden voor de opnames en kosten van deze pilotaflevering. Omdat ik uit de filmwereld kwam had ik bedacht dat ik de pilot op film wilde draaien. Niet alleen vond ik dat film er mooier uitzag maar op die manier kon ik ook mijn crew betrekken uit de filmwereld en werken met mensen die ik goed kende. In die tijd werden de tv-series niet op film, maar op video gedraaid, en zeker in het bedrijf van van den Ende was het gebruikelijk om op video te werken. Alle apparatuur daarvoor was in het bedrijf aanwezig, wat natuurlijk aanmerkelijk in de kosten scheelde, en men ging er dan ook vanuit dat ook deze pilot op video gedraaid zou worden. Ik had een planning en begroting gemaakt om te laten zien dat film niet duurder dan video hoefde te zijn als je het slim aanpakte, maar ik was van huis uit regisseur en geen producent; dus op dat punt werd ik niet helemaal geloofd. Voordat hierover een beslissing genomen werd wilde Sylvia eerst een gedetailleerde begroting zien en aan Remmelt Remmelts , die in die tijd de locatie-opnames voor GTST produceerde, werd gevraagd wat hij van de film-optie vond. Remmelt kwam ook uit de filmwereld, had voor een aantal speelfilms de produktieleiding gedaan, en kon gelukkig ook aantonen dat het draaien op film niet duurder hoefde te zijn dan op video. De knoop werd doorgehakt: De aflevering zou op film gedraaid worden.  Remmelt en ik werden beiden uitvoerend producent  (Remmelt voor de financien en ik voor de creatieve kant) en ik was bovendien de regisseur van de nieuwe serie. Als iemand ons toen gezegd had dat we de komende twaalf jaar op die manier zouden samenwerken, dan zouden we die persoon waarschijnlijk heel hard uitgelachen hebben.

Het was inmiddels juli 1991, Remmelt en ik hadden een planning gemaakt voor opnames van de pilot in oktober, maar we hadden verder nog niets, dus er moest een casting georganiseerd worden.

foto bureau kruislaan 3

Overigens lagen de kosten en het risico voor het maken van een pilot-aflevering geheel bij het bedrijf van Joop van den Ende. Als de aflevering niet verkocht zou worden betekende dat voor het bedrijf een dure nutteloze investering. Super dat van den Ende dat soort risico’s durfde te nemen wanneer hij in een projekt geloofde!

Vaste casting-director voor van den Ende was in die tijd Harry Klooster, en zijn bedrijf organiseerde de castingsessies. Tot nu toe had Joop zich nog niet bemoeid met de gang van zaken, maar bij de casting veranderde dat. Over een ding waren Joop en ik het eens voordat de castingsessies begonnen: Frederik de Groot zou een rol gaan spelen in de nieuwe serie.  Omdat zijn naam al vaststond werd hem gevraagd om met kandidaten voor een van de andere rollen een scene te spelen. Zo konden we ook zien of een bepaalde combinatie werkte of niet. Er zaten veel vaste rollen in Bureau Kruislaan, dat over het reilen en zeilen van een politiebureau ging, en de hele maand augustus waren we bezig met casten. Jaren later maakte ik nog gebruik van deze castingtapes, waarop heel veel acteurs stonden, als ik voor een andere serie een acteur nodig had voor een bepaalde rol!

Van het rijtje top-acteurs dat deel ging uitmaken van Bureau Kruislaan, waren er voor mij drie acteurs die niet door iemand anders vervangen konden worden. Frederik de Groot, Rene Lobo en Peter Tuinman moesten wat mij betreft in deze serie. Maar over de laatste kregen Joop en ik onenigheid: Joop zag het niet zitten dat Peter Tuinman de rol van Brandsma ging spelen. Ik kon zeggen wat ik wilde, hij liet zich niet door mij overtuigen. Groot was dan ook mijn verbijstering toen ik een week later ineens te horen kreeg dat Peter Tuinman wel prima was voor die rol. Wat was er gebeurd?  Joop had zijn vrouw Janine de castingtapes laten zien en zij was erg te spreken over Peter.  En zo mocht Peter die rol toch spelen. Gelukkig voor mij, want ik zou Bureau Kruislaan niet hebben willen maken zonder Peter!  Het toeval speelt in dit soort belangrijke beslissingen vaak een niet te voorspellen rol.

foto6 bureau kruislaan

Volgende week: Verkoop pilot-aflevering en draaien van Bureau Kruislaan. En ja, dit is allemaal een opmaatje tot UNIT13!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s