Afl. 7 Muziek

Ik ontmoette Henny Vrienten voor het eerst ergens begin 1984. De band DOE MAAR, waar Henny in speelde, was gestopt en in maart van dat jaar kwam er een afscheidsconcert. In de tussentijd had Vrienten alvast een solo elpee uitgebracht. Op die elpee stond ook een instrumentaal nummer, als ik me goed herinner ‘Amstel hotel’ genoemd. Ik vond het een mooi nummer en was ‘impressed’ dat iemand die in een band speelde ook deze muziek kon opleveren. De voorbereiding voor mijn speelfilm “De Prooi” was in volle gang en de producent (Frans Rasker) en ik een gesprek hadden met Henny over het maken van de soundtrack. Henny Vrienten had nog nooit de muziek voor een film gemaakt, maar ik had er alle vertrouwen in dat het goed zou komen.Tijdens ons gesprek bleek dat Henny het instrumentale nummer niet voor niets op die elpee had gezet, het was ook zijn ambitie om te gaan proberen filmmuziek te maken. En de rest is history.

Set huize Rieding
foto: Beppie van den Berg

We raakten bevriend en zagen elkaar geregeld op de verjaardag van onze kinderen. Tijdens het draaien van de tweede reeks ‘Bureau Kruislaan” had ik Henny gepolst over het maken van de muziek, want Hans van Eijck was iets anders gaan doen en er was dus ruimte voor een andere componist. Maar Henny wilde niet. Hij was zeer principieel in die tijd en vond Joop van den Ende een producent zonder mening die alleen maar op winst uit was en wilde pertinent niet voor hem werken. Met ‘UNIT 13′ was de situatie ineens weer anders, omdat alleen de VARA producent was. Daar had hij geen problemen mee. En de VARA was heel blij met de toevoeging van zo’n bekende naam voor de serie. In de tijd tussen ‘De Prooi” en “UNIT 13” had Henny inmiddels diverse films voorzien van een soundtrack. Voor televisie had hij de muziek gemaakt bij enkele documentaires van de VPRO, maar nog niet voor een dramaserie. We maakten een afspraak bij Henny thuis om te praten over de muziek voor “UNIT 13”. In zijn huis in Amsterdam was de benedenverdieping zijn muziekstudio, daar kon hij thema’s voorspelen op gitaar of keyboard of een ander instrument. Henny is ook een poezie-liefhebber, en daar beneden stond zijn gigantische verzameling dichtbundels; voor inspiratie zoals hij zelf altijd zei.

Peter Tuinman, Frederik de Groot, Kenneth Herdigein en Mark Ram in ‘UNIT 13’

Ik vertelde hem dat de Italiaanse tv-serie ‘La Piovra’ voor mij het voorbeeld was voor ‘UNIT 13’. ‘La Piovra’ ( de octopus) was een serie die ging over de strijd tegen de maffia in Italie en een van mijn favoriete componisten had de muziek voor die serie geschreven: Ennio Morricone. Bovendien wilde ik ook voor de muziek in cafe’s e.d. Italiaanse muziek gebruiken. Daar kon Henny wel wat mee. Het inkleuren van een film of serie door muziek is een fantastisch proces. Het is zo fijn om muziek te horen, die perfekt de sfeer weergeeft zoals je bedoeld hebt en daarmee van grote waarde kan zijn voor de serie. En Vrienten is daar een meester in. Als geen ander (tenminste voor mij) is hij in staat om een verhaal van een regisseur om te zetten in toon en kleur. Zo bedacht hij bijvoorbeeld het  ‘scylla’-fluitje, zeer kenmerkend voor de serie en onmiddellijk herkenbaar voor de kijkers.

de dames van de crew bekijken een aflevering bij vivian pieters thuis

Bij het eerste gesprek was ook Ton Ruys (editor) aanwezig en het was zijn wens om de muziek vooraf te krijgen zodat hij de scenes kon monteren op de muziek. Normaal gesproken wordt eerst de film of serie gemonteerd en daarna maakt de componist de muziek precies op maat. Dit vond Henny wel moeilijk, want nu moest hij muziek maken zonder iets gezien te hebben. Na lang praten ging hij er uiteindelijk mee akkoord en dit leverde een unieke situatie op. Alleen de titelmuziek werd door hem precies op maat gemaakt, de rest leverde hij op zonder beeldmateriaal gezien te hebben. Dit kan je alleen maar doen als het wederzijds vertrouwen groot is en bij de drie reeksen die er gemaakt zijn heeft dit nooit een probleem opgeleverd. Henny complimenteerde Ton vaak met de keuzes die hij maakte en zelfs met het knippen in zijn eigen muziek! Vrienten bracht een CD uit van de muziek van ‘UNIT 13′ en ik hoorde ook bij andere programma’s de muziek terugkomen. ‘UNIT 13’ was niet mijn laatste serie waarvoor Henny Vrienten de muziek maakte. Dat was ook het geval bij ‘De geheime dienst’ en ‘ERNSTIGE DELICTEN’. Vrienten is en blijft mijn favoriete nederlandse componist.

2 reacties

  1. Wat ontzettend leuk om dit te lezen. Ik zat toentertijd als 12 jarig jongetje aan de buis gekluisterd en was blij dat de muziek later ook op CD uitgegeven is. Ik luister het van tijd tot tijd nog met regelmaat. Ik ben erg fan van film- en seriemuziek, maar Henny Vrienten heeft er toch echt iets speciaals van gemaakt.

    Het blog is erg leuk om wat meer achtergrond informatie over de serie zelf te lezen. Had het nog niet eerder gezien. Het zou wellicht ook interessant zijn voor de lezers om wat meer informatie te geven over de opname locaties en waarom die gekozen waren?

    Wacht met spanning de volgende post af!

    Like

    • Dag Maresh,
      Dank voor je reactie, altijd fijn om enige feed-back te krijgen. Mijn volgende blog gaat over schema’s, wat er moet gebeuren in een bepaalde tijd en het blog daarna over lokaties. Dus het komt eraan!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s