Afl 9 Lokaties

Ik heb iets met water, dwz niet om in te gaan zwemmen, maar ik heb een grote voorliefde voor filmlokaties aan het water. Zo stond de hoofdlokatie van ‘de Prooi’ langs het Noordhollands Kanaal en was de hoofdlokatie van ‘Bureau Kruislaan’  in een gebouw bij de haven in Amsterdam Noord. ‘Buiten het seizoen’ draaide ik op Terschelling (overal water), met de hoofdlokatie in de duinen. Voor UNIT13 vonden we de hoofdlokatie in een oud pakhuis in Wormer, aan de Zaan. En voor ‘Ernstige Delicten’ hadden we een hoofdlokatie op een voormalig Defensie-gebied aan het water in Zaandam. Bij deze laatste lokatie moesten we na twee draaidagen het pand verlaten onder begeleiding van de marechaussee omdat Defensie bij nader inzien het toch te gevaarlijk vond; de lokatie was namelijk dichtbij een voormalige kruitfabriek van Defensie. Maar dat is weer een heel ander verhaal…

Zoon Ravian wordt beziggehouden door Peter Tuinman, terwijl ik in produktievergadering zit.

 

Het is vrij lastig om een hoofdlokatie te vinden. Het pand moet groot genoeg zijn als hoofdlokatie, maar ook het produktiekantoor, de opslag van rekwisieten en kleding, de opslag van technische apparatuur en de catering kunnen herbergen. Bovendien moet zo’n pand een aantal maanden beschikbaar zijn (en in het geval van meerdere reeksen een aantal jaar) en je moet er het een en ander aan kunnen aanpassen of verbouwen, zodat de hoofdlokatie ook echt een politiebureau wordt etc. Bovendien mag het natuurlijk geen kapitaal kosten! De onderhandelingen en het vinden van zo’n hoofdlokatie was bij ons altijd het werk van Remmelt Remmelts. Een bijzonder ingewikkelde klus, die aan Remmelt welbesteed was. Op het moment dat de hoofdlokatie gevonden moest worden, waren er hooguit drie van de dertien scenario’s klaar en zodoende moesten we gokken wat we nodig zouden hebben op zo’n hoofdlokatie. En soms stuit je ook op rare problemen, die niet te voorzien zijn: Voor “Bureau Kruislaan” huurden we de begane grond en eerste verdieping van een gebouw in de buurt van de haven in Amsterdam-Noord. Om het meer op een politiebureau te doen lijken was er voor de deur door ons een parkeerplaatsje aangelegd. Hier konden we mooi onze politie-auto’s neerzetten (visueel aantrekkelijk) en konden agenten door de voordeur in- en uitlopen als ze uit hun auto stapten. Maar dit leverde bijna onmiddellijk problemen op en het contract werd bijna opgezegd. Wat bleek: Op de tweede en derde verdieping zaten een aantal advocaten en hun clienten durfden niet meer langs te komen omdat ze politie-auto’s voor de deur zagen staan!  Deze advocaten wilden ons daar weg hebben. Gelukkig konden we op het laatste moment een compromis sluiten: We zouden alleen maar politie-auto’s op het parkeerplaatsje neerzetten als we daar gingen draaien. Op de andere tijden en ’s avonds zouden de auto’s gestald worden bij de echte politie. Na lang aarzelen ging iedereen hiermee akkoord.

de unit in overleg op de hoofdlokatie

Het pakhuis in Wormer was een ideale lokatie. Er moest wel veel gebouwd worden, want het pand was op dat moment casco omdat de eigenaar er appartementen in wilde maken, maar voor ons was dat natuurlijk ideaal. Het enige nadeel was dat het bij een brug lag en elke keer als de brug open of dichtging, ging er een bel. Geluidstechnisch niet zo fijn. Maar het voordeel was dan weer dat als we het goed timeden er een groot schip op de achtergrond zichtbaar voorbijging (production value). In dit pakhuis hebben we serie 1 en 2 van UNIT13 gedraaid, voor de derde reeks moesten we een nieuwe lokatie vinden omdat de eigenaar eindelijk zijn appartementen wilde bouwen. Dat werd een gebouw wederom aan de Zaan, nl. in Zaandam. De hoofdlokatie is ook het uitvalspunt naar de andere lokaties. Wanneer je ver moet rijden om andere lokaties te bezoeken, gaat dat van je draaitijd af en dan wordt de produktie duurder(want meer draaidagen). Het leuke van het gebied rond Zaandam is dat er allerlei soorten lokaties te vinden zijn en dat was voor ons dus ook ideaal: Van oude fabrieken tot gerenoveerde panden aan het water; van armoedige wijkjes tot kapitaalkrachtige villa’s.

Toen we de eerste reeks draaiden hadden we nog geen idee of er uberhaupt een tweede reeks zou komen. De VARA had de nare gewoonte om daar pas een beslissing over te nemen in februari van het jaar dat ze de serie ook wilden uitzenden. Dus : in februari beslissing, vanaf april draaien en vanaf september uitzenden! Iedereen met enig inzicht kan zien dat die beslissing te laat viel om alles goed te kunnen voorbereiden en in te schatten. Zo wisten we tijdens het draaien van de eerste reeks nog niet dat we ook een tweede (en derde) reeks zouden draaien. We konden niet in februari pas gaan bedenken waar de tweede reeks over zou gaan, dus dat moest eerder gebeuren. Voor de tweede reeks wilden we de unit isoleren (dus niet meer bij een politiebureau), de criminele organisatie moest nog groter worden dan Scylla en om gelijk de toon te zetten in de eerste aflevering van de tweede reeks wilden we in de hoofdlokatie een bom laten afgaan! Arthur van Oest deed voor UNIT13 de special effects en aan hem werd gevraagd of het mogelijk was om het gebouw op te blazen. Al die jaren dat ik met Arthur heb gewerkt heb ik hem nog nooit horen zeggen dat iets onmogelijk was, dus ook dit was mogelijk volgens hem.

Peter Tuinman rent het net opgeblazen politiebureau uit.

En dus gaat er in het begin van de tweede reeks een bom af in het gebouw. Alles ging goed, behalve dat in het naastliggende cafe de hele voorraad drank van de plank afgleed! Een schadepost die de verzekering gelukkig vergoedde. Maar het was een spannende aktie die me toch wel wat slapeloze nachten heeft bezorgd.

Een paar jaar geleden ben ik nog eens teruggegaan naar de plek van de hoofdlokatie in Wormer. Op de plek van het eetcafe staat nu  restaurant “De Bataaf”. Samen met mijn dochter Freya heb ik er lekker gegeten. De binnenkant van het restaurant lijkt nog erg veel op hoe het was in de UNIT13- tijd. Door de ramen zag ik de schepen langsvaren. Het was echt een trip down memory lane.

hedendaags cafe ‘de Bataaf’ met terrassen voor de deur

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s